Nyomtatás

Daróczi Gabriella

Tanulmányok és tapasztalatok:

Zenei tanulmányaimat a nyergesújfalui Szabolcsi Bence Zeneiskolában kezdtem zongora tanszakon, 10 éven keresztül zongorázni tanultam. Első diplomámat 2006-ban a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolán szereztem ének-zene - egyházzene szakon. 18 évig a Lábatlani Református Egyház kántora voltam. A szombathelyi évek alatt, huszonévesen kezdtem el hangképzést tanulni Iván Ildikó operaénekesnő növendékeként. Később felvételt nyertem a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetébe előadóművészet és klasszikus ének szakra, de magánénekesi tanulmányaimat a Vienna Konservatoriumban fejeztem be 2012-ben, Keönch Boldizsár növendékeként. Számos mesterkurzuson vettem részt, Nancy Argenta és Ingrid Attrot régi zenei kurzusán, Irena Sylya és George Thomas csehországi kurzusán, Keönch Boldizsár és Iván Ildikó kurzusain. Tanáraimtól kapott tudásért a mai napig nagyon hálás vagyok. 2013-tól 2018-ig a Budapesti Stúdió Kórus tagja voltam, így számos nagyobb produkcióban szerepelhettem, a legnagyobbakat említve: Andrea Bocelli turné Bécsben, Münchenben, Hamburgban; Honegger Johanna a máglyán c. darabjában a Nemzeti Színházban és Szentpéterváron a Puskin Színházban, Mága Zoltán három újévi koncertjén, Elton John Billy Elliot c. musicaljében a Magyar Állami Operaházban. Az elmúlt években koncert énekesként számos opera, operett és templomi koncertet adtam az ország különböző városaiban és helyszínein. Repertoáromban megtalálható rengeteg opera és operett ária, egyházi mű és dal. Szoprán szólistaként több oratorikus műben énekeltem szólót, pl. Liszt Ferenc Koronázási miséjében, Joseph Haydn Pauken-miséjében, G. F. Händel Messiásában, J. S. Bach több kantátájában. 2013 óta vagyok az Esztergomi Zsolt Nándor Alapfokú Művészeti Iskola magánének tanára. 2020. márciusában sikeresen minősültem és pedagógus II. fokozatba léptem.

Én, mint tanár:

Szeretem a zenét, szeretem a zenét tanítani. Az éneklés szenvedély. Szeretek hangképzéssel foglalkozni, ami egy csodálatosan összetett világ, ugyanakkor egyben nagy kihívás és felelősségteljes munka is. Szeretek impulzívan magyarázni és különféle hasonlatokkal élni. Fantasztikus érzés ráhangolódni a növendékekre és megtalálni a jó megoldásokat a hangképzésükben, jó velük együtt megtapasztalni a változásokat, részese lenni az energiával telt folyamatoknak. A katartikus, lelki élményt keresem a tanításban, szeretem az áramló energiát az órákon, de a legjobban azt szeretem, amikor a döglött hangokból élő zene keletkezik. Nagyszerű érzés könnyekig meghatódni, amikor valakivel eredményeket érünk el. Ám ez csak azokkal lehetséges, akik eléggé nyitottak és érdeklődőek, akik igazán meg akarják élni a csodát, akik nem félnek kísérletezni önmagukon, akik nem lusták keresni önmagukat és nem lusták kitartani a gyakorlásban.

Az énektanulás és a hangképzés hosszú évekig tartó folyamat, ahol olyan testi tudatosságot kell kiépíteni, amit az átlagember a hétköznapokban soha nem tesz és nem is gondol végig. Sajnos az emberi hang a legbonyolultabb hangszer a világon, csak az érzetekre tudunk támaszkodni, ráadásul egy élő hangszerről beszélünk. Ha rosszul használjuk, akkor gyorsan tönkremegy, nem lehet könnyen megjavítani vagy nem is lehet helyrehozni, nem lehet felelőtlenül bánni vele. Az éneklés ugyanolyan, mint a sport, állandó edzésben kellene lenni. Elsődleges célom a test tudatosság és a lazaság kiépítése, a beszédből táplálkozó hangképzés, amelyeknek elengedhetetlen szerepe van a tökéletes technika elérésében. Az éneklés rendkívül bonyolult és összetett folyamat, amely automatizált fiziológiai és pszichológiai mozzanatok teljes sorából tevődik össze. Nem elhanyagolható a személyiségfejlesztő hatása sem. Az utóbbi években számos klasszikus zeneszerző daltermését tanulmányoztam olyan célzattal, hogy mely dalok építhetőek be tandarabként a hangképzésbe. Továbbá képeztem magam a könnyűzenei hangképzés terén is. Bővítettem repertoáromat a musical és a könnyűzene világából, számos darabot előszeretettel tanítok az igényesség jegyében az óráimon. Vallom, hogy elengedhetetlenül fontosak a klasszikus alapok a hangképzésben, de haladni is kell a korral.

Foglalkozom 14 év alatti gyermekek hangképzésével is, nagyon fontosnak tartom, hogy ezek a növendékek úgy vegyenek részt a hangképzésben, ahogy a koruknak és az adottságaiknak az megfelelő, hogy a hangjuk ne menjen tönkre. Nagy felelősség ez! Amióta a média megbolondítja az embereket a különféle tehetségkutató versenyekkel, azóta gyakran keresnek meg a szülők, hogy 8-10 éves gyermekük énekelni szeretne tanulni. Ilyenkor mindig az jut az eszembe, hogy miért kellene őket elutasítani? Nem kellene ettől teljes mértékben elzárkózni, hiszen, ha belegondolunk, a gyerekeket már énekeltetik óvodában, az általános iskola alsó tagozatában, van a rádiónak és az operaháznak is gyerekkórusa és ott vannak a tradicionális, valláshoz kötött fiúkórusok és énekiskolák, mint pl. a Westminster katedrális fiúkórusa, a lipcsei Tamás-templom fiúkórusa, a Wiener Sängerknaben, stb. Ha én nem vállalom el őket, akkor találnak rá másik módot, ami nem biztos, hogy jó lesz. Inkább hozzám járjanak, mint olyanhoz, aki szakavatatlanul és felelőtlenül tönkreteszi a hangjukat. Nagyon sok esetet láttam a környezetemben, amikor angyali hangú gyerekeket tettek tönkre, mindegyik a foniátrián kötött ki, ami eléggé elszomorító és tragikus. A gyermekhangokat nem szabad, sőt kifejezetten TILOS felnőttek módjára képezni. Óriási hiba és egyben felelőtlenség, ha erőltetett, torkos éneklésre tanítják őket vagy csak hagyják, hogy úgy énekeljenek. Nem ajánlott a gyermeknek felnőtteket utánozni és a felnőtteknek való darabokat énekelni. Az emberi hang igen értékes és érzékeny hangszer. Az átlagember azt hiszi, hogy énekelni mindenki tud, hogy az nagyon könnyű, de nincsenek tudatában a helytelen és dilettáns hangképzés buktatóival.

Felnőttek is járnak hozzám, akiket sokféle indíttatás vezérel. Valaki csak én időt, egy tartalmas hobbit szeretne magának vagy a gyermekkori álmához újra közel kerülni, valaki a hangképzésén szeretne javítani, mert a mindennapi munkájában sokat kell beszélnie és a helytelen hangképzés miatt megerőlteti a hangját. Esetleg a vallási közösségben szeretne hozzájárulni egy nívósabb énekléssel a szertartásokhoz, vagy egy énekkarban szeretne jobban énekelni, sőt még olyan is akad, aki a családját segíti és tartja össze ezzel. Persze olyan is van, aki énekesi célkitűzésekkel érkezik hozzám. 

Növendékeim között voltak, akik versenyeket nyertek vagy tovább tanultak az énekesi pályán. Voltak, akikkel fantasztikus eredményeket értünk el a tiszta intonációban vagy a személyiségfejlesztés és az önbizalom növelés területén. És nagyon sokan voltak, akikkel az apróbb csodák megélése többet ért minden nagyobb sikernél.

Szeretettel várok minden érdeklődőt és énekelni vágyót, bármilyen céllal is érkezik hozzám!

Untitled Document